De impact van de COVID-19-pandemie op het afvalbeheersysteem in Oekraïne en welke problemen op dit gebied zijn vastgesteld

De COVID-19-pandemie heeft de gebruikelijke manier van leven over de hele wereld aanzienlijk veranderd en heeft verschillende industrieën, het dagelijkse werk en het leven van bewoners een flinke klap toegebracht. Er zijn echter een aantal gemeenschapskritieke diensten waarvan de afwezigheid een even groot probleem zou veroorzaken als de recente pandemie. Dit is met name relevant op het gebied van afvalbeheer. Bedrijven en werknemers op dit gebied konden, ondanks alle uitdagingen, niet stoppen met het dienen van de stad, anders zou een ineenstorting van onze afvalbeheersystemen onvermijdelijk zijn.

Helaas is de afvalbeheersector in Oekraïne niet goed bestudeerd en wordt er tijdens besluitvormingsprocessen geen rekening mee gehouden. Tijdens de sociale lockdowns veroorzaakt door de pandemie waren er altijd bedrijven die al het afval in de gemeente verwerkten. Maar welke impact had de lockdown op het afvalbeheersysteem in Oekraïne en wat zijn de tekortkomingen ervan, en, belangrijker nog, hoe kan dit systeem bestand worden gemaakt tegen toekomstige pandemieën, gezien de principes van de circulaire economie?

Dit is de vraag die we stelden – vertegenwoordigers van de NGO “Zero Waste Lviv”, en in samenwerking met de NGO “Ekoltava”, het Custom-onderzoeksbureau “Fama”, samen met de steun van “Zero Waste Europe”. De afgelopen maanden hebben projectpartners analytisch onderzoek gedaan naar de effecten van de COVID-19-pandemie op het afvalbeheer in Oekraïne. Deze studie werd mogelijk gemaakt met de steun van de Renaissance Foundation en de Ambassade van Zweden in Oekraïne.

Het onderzoek richtte zich met name op een selecte groep Oekraïense steden (Lviv, Truskavets, Poltava, Myrhorod), met context en bewijs verkregen door gebruik te maken van internationale ervaringen, waaronder materialen en casestudies van Zero Waste Europe.

De steden voor het onderzoek zijn niet toevallig gekozen: we kozen Lviv en Poltava als grote steden en regionale centra, en Truskavets en Morshyn zijn voorbeelden van steden van districtbelang met een gemiddelde bevolking. Een belangrijk aspect was het gebied van toerisme. Bij het verkennen van deze steden wilden we begrijpen of en hoe afvalbeheersystemen in grote en kleine steden, evenals regionale kenmerken, verschillen.

Tijdens het onderzoek hebben we de volgende hoofdthema’s kunnen identificeren:

1 – Gebrek aan of onvoldoende hoeveelheid gegevens op het gebied van afvalbeheer.

Om het kwantitatieve deel van ons onderzoek uit te voeren, hebben we gegevens gezocht over de hoeveelheid vast afval die in de bestudeerde steden werd verzameld en geëxporteerd tijdens de acute lockdown-periode, evenals over de perioden van lockdown-versoepeling in de volgende maanden. Tijdens ons onderzoek kwamen we erachter dat de data niet alleen ontbreken op de Open data portals van de case cities, maar zelfs niet worden verzameld. De boekhouding is ook niet uniform: ergens worden de gegevens in volumetrische waarde geregistreerd, ergens wordt het gewicht geregistreerd. Bovendien worden gegevens over de ingezamelde recyclebare materialen niet verzameld door de ontvangstpunten.

2 – De totale afvalproductie is niet veel veranderd – hoger in huishoudens maar lager in de commerciële sector

Ondanks de afname van het toerisme en de sluiting van de horeca, constateerden we dat de afvalproductie in de onderzochte steden niet significant is afgenomen. Volgens de ambtenaren in Lviv is de hoeveelheid afval in het stadscentrum met 60% afgenomen, maar in woonwijken met 30% toegenomen. De situatie was vergelijkbaar in Poltava. Zelfs in Truskavets, waar het aantal toeristen en bezoekers vaak aanzienlijk groter is dan de lokale bevolking, is de totale hoeveelheid afval niet veranderd. Alleen in Myrhorod nam de hoeveelheid afval af, met 40%, wat een respondent opmerkte als gevolg van de sluiting van populaire lokale gezondheidscentra.

Naarmate de lockdown vorderde, begon de lokale bevolking die we bestudeerden steeds meer te kiezen voor verpakte producten. Dit werd gemeld door vertegenwoordigers van de handelssector, onder verwijzing naar statistieken over de omzet van goederen in winkelketens, en merkten op dat, hoogstwaarschijnlijk, een dergelijke gedragsverandering gaat gepaard met een afname van de koopkracht van de bevolking.

De introductie van de lockdown medio maart heeft geleid tot een grote vraag naar bepaalde voedingsmiddelen – granen, waaronder boekweit, relatief lang houdbare bewaargroenten (inclusief aardappelen) en meer. Stijgende prijzen voor laatstgenoemde kunnen ook het gevolg zijn van een afnemend aanbod in grote steden als gevolg van transportbeperkingen en het verbieden van groothandelsmarkten. Hierdoor kwamen er steeds meer plastic verpakkingen op de vuilstort terecht, omdat het overgrote deel van dit soort verpakkingen niet gerecycled kan worden.

Ook nam de hoeveelheid verpakkingsafval voor eenmalig gebruik toe door de popularisering van bezorgdiensten voor zowel kant-en-klaarmaaltijden als boodschappenpakketten van supermarkten, evenals afhaalmaaltijden. Een van de eerste bevelen van het ministerie van Volksgezondheid van Oekraïne, dat de activiteiten van de levensmiddelenhandel reguleert, was de eis om groenten, fruit en andere goederen in gewichtsklassen in plastic wegwerpzakken te verpakken, gerechtvaardigd om gezondheids- en veiligheidsredenen enige wetenschappelijke onderbouwing. Deze beslissing heeft geleid tot een toename van de wijdverbreide mythe dat wegwerp- of plastic verpakkingen veiliger en hygiënischer in gebruik zijn dan andere alternatieven.

Er is nog steeds de mening onder de bevolking en bedrijven dat wegwerpplastic minder virale verontreinigingen overdraagt ​​en geen ziekteverwekkers overdraagt. Zoals recent bewijs aantoont, is er geen bewijs dat verpakkingen voor eenmalig gebruik minder of meer bijdragen aan de verspreiding van het virus dan herbruikbare verpakkingen. Aangezien het concept van “zero waste” in Lviv in 2017 werd geïmplementeerd, slaagde het Zero Waste Lviv-team erin de bevelen van de lokale autoriteiten te beïnvloeden, waardoor gasten zomerterrassen mochten bedienen met herbruikbaar keukengerei, hoewel het ministerie van Volksgezondheid adviseerde het gebruik van alleen wegwerpproducten. We merkten echter nog steeds een dergelijke vooruitgang in Lviv.

3 – De hoeveelheid recyclebaar materiaal in openbare containers is toegenomen

Tijdens de lockdown waren de recyclepunten gesloten, waardoor het aantal recyclebare materialen die door de informele sector (daklozen, gepensioneerden en mensen met een laag inkomen die recyclebare materialen inzamelen om extra geld te verdienen) uit openbare containers werd ingezameld, daalde. die de lokale autoriteiten moesten beheren. Deze situatie is ontstaan ​​omdat de recyclingpunten in Oekraïne door de autoriteiten uit het zicht zijn gelaten en niet zijn opgenomen in de lijsten van bedrijven waarvan de exploitatieregimes werden overwogen door het lokale anti-COVID-19-hoofdkwartier. Dienovereenkomstig werkten ze, toen ze eenmaal van de lijst waren vrijgelaten, de eerste weken helemaal niet, daarna begonnen ze na verzwakking en bij gebrek aan duidelijke vereisten voor hen recyclebare materialen te nemen.

4 – Opkomst van een nieuw soort afval: pandemisch afval

Dit omvat zowel persoonlijke beschermingsmiddelen – gebruikte maskers, ademhalingstoestellen, handschoenen, vochtige doekjes, ontsmettingsmiddelen – als hun verpakking. Bovendien nam het dragen van handschoenen in supermarkten, in het openbaar vervoer en op andere openbare plaatsen ook toe, soms gepusht als een lokaal initiatief van de Oekraïense autoriteiten. Met de toenemende vraag naar antiseptica is ook het gebruik van verschillende chemicaliën die nodig zijn voor de vervaardiging ervan toegenomen. Er is een aparte kwestie van het gebruik van bepaalde chemicaliën, die niet altijd op de verpakking van het antisepticum worden vermeld.

Het gebruik van plastic containers voor het plaatsen van antiseptica in supermarkten, banken en verschillende instellingen is toegenomen. Niet alle sorteerstations en recyclingpunten accepteren antiseptische containers voor recycling vanwege de mogelijke aanwezigheid van niet-verantwoorde en gevaarlijke chemicaliën daar.

De aanbevelingen van het ministerie van Volksgezondheid over de noodzaak om gebruikte maskers en handschoenen gescheiden van het publiek in te zamelen en weg te gooien, hebben ook geen wetenschappelijke onderbouwing. Als een persoon niet in contact is of ziek is, is het niet nodig om dergelijke PBM’s weg te gooien.

5 – Meer dan 50% van het restafval was organisch

Tijdens de afvalbeoordelingsanalyse hebben we vastgesteld dat ongeveer de helft van de samenstelling van containers met gemengd afval GFT-afval (voedsel en groen) is. Dit komt niet alleen door seizoensinvloeden – we voerden het onderzoek uit in augustus-september, wanneer het aandeel organisch afval door het grote aantal seizoensgroenten en fruit automatisch hoger wordt – maar ook doordat mensen meer thuis gingen koken . Ook zijn vanaf het begin van de lockdown-beperkingen de aanbevelingen over de verplichte verpakking van groenten, fruit, brood en kruidenierswaren in polyethyleen van kracht. Dit veroorzaakte een versneld bederf van de producten: doordat de groenten en fruit in gesloten, dichtgebonden zakken zaten zonder toegang tot lucht, wat het bederf versnelde.

6 – Verhoging van de hoeveelheid bouwafval en totale opruiming

Ook werd een toename van grofvuil door huishoudens vastgesteld en kan worden gekoppeld aan de algemene trend van opruimen en schoonmaken. Doordat de bevolking door de invoering van een strikte lockdown extra tijd heeft gekregen, hebben velen het besteed aan schoonmaken en kleine reparaties binnen hun huishoudens. Als gevolg hiervan verschenen oude meubels, behangpapier, schroot en andere materialen die verband hielden met bouwafval op de containervizieren, waarvan de verwijdering ook op de dragers viel.

Op basis van het onderzoek en de gegevens die tijdens dit proces zijn verkregen, doet het projectteam de volgende aanbevelingen voor lokale autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor afvalbeheer.

Aanbevelingen voor gegevensverzameling

1- Verbeter de verzameling van gegevens over vast afval dat in de stad wordt gegenereerd, met name door specifiek te focussen op:

  • De totale hoeveelheid geproduceerd afval
  • De samenstelling en het gewicht van het geproduceerde afval
  • Hoe dit afval wordt behandeld, of het nu gaat om storten of terugwinningsprocessen
  • De gegevens opsplitsen door wie de afvalgeneratoren genereert, gegevens scheiden van de algemene bevolking en lokale bedrijven
  • De hoeveelheid ingezamelde secundaire grondstoffen gescheiden in verschillende afvalfracties
  • Een overzicht geven van de organisaties die actief zijn met vast afval, grofvuil, gevaarlijk afval (dragers, sorteerstations van verschillende eigendomsvormen, inzamelpunten voor recyclebare materialen, inzamelpunten voor gevaarlijk en grofvuil, composteerstations, organisaties die stortplaatsen beheren)

2 – Zorg ervoor dat deze gegevens open en publiek toegankelijk zijn

Aanbevelingen voor het organiseren van de inzameling van vast afval

Introduceer de gescheiden inzameling van organisch afval en creëer kansen voor centrale en decentrale compostering, of anaerobe vergisting om biogas te produceren indien relevant.

  1. Verbeter het systeem van gescheiden inzameling van secundaire grondstoffen op restcontainerlocaties.
  2. Breid het netwerk van inzameling, reparatie en verwijdering van grofvuil uit.
  3. Uitbreiden van het netwerk voor de inzameling en verwijdering van gevaarlijk afval.
  4. Voer voorlichtingscampagnes voor bewoners over afvalbeheer, recycling en afvalpreventie.

Aanbevelingen voor persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)

  1. Moedig bewoners zonder acute respiratoire infectieuze (ARI) symptomen aan om herbruikbare maskers te gebruiken.
  2. Moedig bewoners niet aan om wegwerphandschoenen te gebruiken ter vervanging van handen wassen en/of desinfecteren.
  3. Gooi PBM voor eenmalig gebruik van de bevolking weg in containers voor gemengd afval in overeenstemming met de aanbevelingen van het ministerie van Milieubescherming en Natuurlijke Hulpbronnen, in plaats van aparte PBM-bakken, vanwege het gebrek aan wetenschappelijk bewijs dat dit nodig is.

Een Engelse versie van het onderzoek is hier te vinden.

Neem voor meer informatie over het project, de methodologie die we hebben gebruikt of de resultaten contact op met het Zero Waste Lviv-team via zerowastelviv@gmail.com

CreditSource link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Iwt-Kdg
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart